fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Posłowie o budżecie RPO dla rozwoju słabszych województw

Posłowie Robert Kwiatkowski i Jan Szopiński, w imieniu parlamentarzystów Kujaw i Pomorza, zwrócili się do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z interpelacją o przyznanie regionowi większych środków na programy inwestycyjne. Motywowali to potrzebą wzmocnienia słabszych, gdyż już ponad połowa obszaru i prawie połowa mieszkańców województwa jest zagrożona marginalizacją, która dotyczy bezpośrednio aż 7 miast i aż 88 gmin. Ponadto posłowie poparli apel uczestników IX Kujawsko-Pomorskiego Forum Samorządowego z 10 maja 2021 r., o przyjęcie przez Rząd korzystnych dla rozwoju słabszych województw i dla zrównoważonego rozwoju Polski, zasad tworzenia budżetów RPO na lata 2021-2027.

 

W odpowiedzi na interpelację sekretarz stanu w MFiPR wyjaśnił:

Podział środków uwzględniający rezerwę programową stanowi wyjście naprzeciw regionom, biorąc pod uwagę doświadczenia i regulacje – oprócz statystyki przy podziale środków uwzględniliśmy również element negocjacji.

Wprowadzenie dwuetapowego podziału środków na programy regionalne, z podziałem alokacji pierwotnej (ujętej w projekcie Umowy Partnerstwa – dalej: projekt UP) oraz z tzw. rezerwą programową, podlegającą negocjacjom kontraktów programowych z samorządami, miało na celu zwiększenie otwartości i dialogu w podziale środków unijnych pomiędzy poszczególnymi regionami. W poprzednich okresach programowania nie było możliwości dyskusji na temat ewentualnego zwiększenia środków i uwzględnienia wyzwań rozwojowych regionów, ponieważ o podziale alokacji decydował jedynie algorytm statystyczny.

Wyniki podziału tylko w oparciu o statystykę zawsze budziły emocje między regionami, podnoszono argumenty, że statystyka nie oddaje wszystkiego i nie uwzględnia dużych zróżnicowań wewnątrzregionalnych. Dlatego też w odniesieniu do podziału środków przyznanych programom regionalnym na lata 2021-2027 Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (dalej: MFiPR) zdecydowało o tym, by oprócz zastosowania podziału w oparciu o statystykę, wprowadzić element dyskusji o wyzwaniach rozwojowych i potrzebach regionów oraz negocjacji w tym zakresie.

Kwestia negocjacji alokacji na programy regionalne ma swoje umocowanie w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej: uzppr) – jedna z ostatnich zmian uzppr wprowadziła pewne novum w stosunku do procesu negocjacji kontraktów i prac nad programami regionalnymi.

Kontrakt programowy ma ewoluować wraz z postępem prac nad programem regionalnym, a do akceptacji KE może zostać przedłożony program stanowiący wynik negocjacji strony samorządowej z ministrem.

Przyjęty przez MFiPR podział rezerwy miał na celu określenie kwot stanowiących punkt odniesienia w trakcie negocjacji. Kwota stanowiąca wynik negocjacji dla każdego województwa mieści się w przedziale 90%-110% sumy kwoty wynikającej z opisanego poniżej podziału oraz kwoty wynikającej z podziału alokacji podstawowej (wskazanej dotychczas w projekcie UP).

Dzięki zastosowanemu podejściu uwzględniono zarówno statystykę, jak i wyzwania oraz bariery rozwojowe w poszczególnych województwach, których statystyka w pełni nie oddaje.

Podział samej rezerwy programowej uwzględniał kilka istotnych czynników, m.in. konieczność skorygowania kwot wynikających z podziału 75% alokacji podstawowej (wynikającej z projektu UP), w celu zmitygowania nadmiernego spadku alokacji w stosunku do kwot na lata 2014-2020, czy też uwzględnienia, że część regionów zostanie objęta dodatkowo wsparciem z programu dedykowanego Polsce Wschodniej lub z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Objęcie niektórych województw tymi instrumentami wynika z kumulacji negatywnych zjawisk w tych regionach w określonych obszarach, tym samym należy je postrzegać jako dodatkowe źródło finansowania, a nie środki, które mogą zastąpić finansowanie z programów regionalnych, dlatego nieuzasadnione jest twierdzenie, że województwom nieobjętym wsparciem z programu dla Polski Wschodniej czy FST należy zwiększyć stosownie alokację na realizację programu regionalnego.

Przy podziale środków rezerwy uwzględniono sytuację Regionu Warszawskiego Stołecznego oraz województw dolnośląskiego i wielkopolskiego, które w nowej perspektywie finansowej otrzymają mniej środków w związku z tym, że zalicza się je do 3 kategorii, odpowiednio: regionu lepiej rozwiniętego i regionów przejściowych.

Przekroczenie średniej PKB dla UE w tych regionach nie oznacza, że w całości można je uznać za zamożne – przeciwnie, poziom rozwoju na terenach poza większymi aglomeracjami Dolnego Śląska i Wielkopolski, czy w gminach okalających Warszawę, jest podobny do tych z regionów najbiedniejszych. Poprzez podział rezerwy konieczne było zatem wyrównanie alokacji wynikającej z pierwotnego podziału środków dla tych regionów, aby najbiedniejsze ich tereny również miały szansę na rozwój.

Ponadto do podziału środków rezerwy użyto 12 wskaźników statystycznych: dwóch wskaźników związanych z wielkością i zamożnością województwa oraz wskaźników najbardziej adekwatnych do zakresu wsparcia pięciu celów polityki w przyszłych programach regionalnych. Są to wskaźniki dotyczące m.in. nakładów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, różnicy pomiędzy odsetkiem ludności korzystającej z wodociągu i z kanalizacji, dróg publicznych na 100 km2 czy stopy bezrobocia. Oprócz tego uwzględniono stopień nasycenia poszczególnych województw obszarami strategicznej interwencji (tzw. OSI) wynikającymi z Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego – w tym przypadku uwzględniano liczbę ludności zamieszkałej na OSI w relacji do ludności w województwie.

Jak wcześniej wskazano, uzyskane w wyżej opisany sposób kwoty w powiązaniu z kwotami wynikającymi z podziału alokacji pierwotnej stanowiły punkt odniesienia dla MFiPR w negocjacjach z regionami – dzięki rozmowom z zarządami województw mieliśmy możliwość uwzględnienia zgłaszanych przez nie potrzeb inwestycyjnych, również przez pryzmat wymogów, np. dotyczących niezbędnych wydatków klimatycznych w programach regionalnych i zaadresowania przedsięwzięć priorytetowych.

Po odbyciu spotkań ze wszystkimi regionami, w dniu 23 czerwca br. MFiPR zaprezentowało zarządom województw (regiony były reprezentowane przez marszałków województw lub członków zarządu) ostateczny podział alokacji na programy regionalne, w tym metodę podziału środków rezerwy wykonania.

Ostateczna alokacja programu regionalnego dla województwa kujawsko-pomorskiego wynosi 1 753 423 961 EUR, tj. 92,1% alokacji na lata 2014-2020.

Należy jednak zauważyć, że spadek alokacji na to województwo jest mniejszy niż ubytek alokacji na programy polityki spójności i programy regionalne ogółem.

Ponadto warto podkreślić, że udział alokacji regionu w alokacji wszystkich województw w porównaniu z okresem 2014-2020 nieznacznie wzrósł, a alokacja w przeliczeniu na mieszkańca wynosi 846 EUR per capita, czyli jest wyższa niż średnio w kraju i w kilku województwach należących do tej samej kategorii regionów (tj. regionów słabiej rozwiniętych).

Z poważaniem

z up. Ministra

Waldemar Buda, sekretarz stanu  w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (23 lipca 2021 r.)

***

Pełna treść interpelacji poselskiej nr 24898

w sprawie budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2021-2027:

Parlamentarzyści Kujaw i Pomorza w  pełni wspierają starania Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w negocjacjach z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej o uzyskanie maksymalnie wysokiego budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027.

Ostateczna wielkość budżetu RPO będzie zależała od przyjętych przez Rząd zasad podziału 25-procentowej rezerwy programowej, przeznaczonej na programy regionalne poza alokacją podstawową. Naszym zdaniem, o podziale tych środków powinien zdecydować algorytm, zgodnie z którym słabsze regiony otrzymają więcej środków, co pozwoli na realizację zasady zrównoważonego rozwoju, także w układzie międzyregionalnym. Szkodliwe natomiast dla Polski byłoby przyznanie tych pieniędzy wyłącznie silnym regionom, bo zwiększyłoby to i tak już wysokie dysproporcje społeczne i ekonomiczne, niekorzystne dla gospodarki, pozycji kraju w Unii Europejskiej i dla poziomu życia mieszkańców. 


W Kujawsko-Pomorskiem na dziś, już ponad połowa obszaru i prawie połowa mieszkańców województwa jest zagrożona marginalizacją, która dotyczy bezpośrednio aż 7 miast i aż 88 gmin. Pod względem stosunku wartości PKB 
w regionie do średniej wartości PKB  per capita w kraju, w 2019 roku nasze województwo zajęło dopiero jedenaste miejsce w Polsce!
 Mniejszy budżet RPO na kolejne lata, to dalsze obniżenie poziomu rozwoju naszego województwa oraz dalsze pogłębienie podziałów i dysproporcji pomiędzy zamożnymi i dużo biedniejszymi regionami kraju.

Parlamentarzyści Kujaw i Pomorza popierają stanowisko uczestników IX Kujawsko-Pomorskiego Forum Samorządowego z dnia 10 maja 2021 r., o przyjęcie przez Rząd korzystnych dla rozwoju słabszych województw i dla zrównoważonego rozwoju Polski, zasad tworzenia budżetów RPO na lata 2021-2027, który to apel pozwalamy sobie przekazać Panu Ministrowi w załączeniu.

Prosimy Pana Ministra o odpowiedz na pytanie, jak zostanie rozdysponowana 25-procentowa tak zwana pula ponadplanowa określana rezerwą programową, którą rząd dodatkowo poza alokacją podstawową przeznaczy na programy regionalne?

Czy podział ten  zostanie dokonany transparentnie w oparciu o zasadę partnerstwa na podstawie jasnych i czytelnych kryteriów?

W imieniu parlamentarzystów Kujaw i Pomorza (29 czerwca 2021 r.)

Jan Szopiński i Robert Kwiatkowski

posłowie na Sejm RP

opr. nim, 28 lipca 2021 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem